”Digitala läromedel dominerar om fem år”



Digitaliseringen av skolan går i olika takt beroende på vem man frågar. Men verktyg och hjälpmedel är redan här. Och förutom att bidra till högkvalitativ undervisning sparar det mycket tid åt pedagogerna.
– Hela marknaden av läromedel ställer om och när lärarna upptäcker möjligheterna kommer det att gå snabbt, säger Stellan Wigh, Digilärs grundare.


Många har redan förstått fördelarna med läromedel som uppdateras kontinuerligt, är självrättande och har inbyggda möjligheter till individanpassning.

– Våra läromedel är byggda från grunden för en digital plattform med allt vad det innebär. Allt från ordbok till kartor och fördjupning är samlat på samma ställe men man kan också lägga till och komplettera med eget material. Automatisk statistik för varje elev är en annan sak som brukar uppskattas bland annat vid betygssättning och inför utvecklingssamtal, säger Stellan Wigh.

Med förlaget Digilär har han skapat en stab av erfarna pedagoger och webbutvecklare. Tillsammans med ämnesexperter utgår de från Skolverkets läroplaner och kursplaner och producerar materialet i arbetsgrupper med faktagranskare och korrekturläsare.

– Kvalitet är a och o för oss. Vi använder rikligt med bilder, filmer, kartor, frågor och interaktiva uppgifter – det fångar elevens uppmärksamhet och får dem att reflektera. Och för elever med särskilda behov öppnar sig en helt ny värld med talsyntes, inläst tal, lättlästa texter, anpassade teckensnitt och särskilda uppföljningsfrågor. En klass kan jobba med samma material men på olika nivå utifrån varje elevs behov. Högstadielärare Caroline Ylenstrand var helt oerfaren av digitala läromedel när hon valde att köpa in Digilärs material:

– Infasningen var förvånansvärt lätt. Jag upplever Digilär som användarvänligt och intuitivt. Det finns lärarhandledning till alla kapitel med förslag på länkar. Förut hade jag fått sitta och leta upp fördjupning och exempel själv, nu finns allt färdigt, säger hon.

FAKTA Digilär
Digilär grundades 2011 av historielärare och rektor Stellan Wigh och företagets utvecklingschef Mikael Wahss. Förlaget erbjuder digitala läromedel för högstadiet och gymnasiet och har fått utmärkelser från Post och Telestyrelsen samt stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten för arbetet med att främja tillgänglighet för alla. Över 80 000 använder redan läromedlen.

Läs mer på: www.digilar.se


Redaktionen