KLM letar nya vägar till ett hållbart resande



Nya kläder av gamla gummidäck, ekologiska flygmåltider och mer biobränsle är bara några av sätten på vilka KLM bryter ny mark på väg till ett helt hållbart resande.

KLM Takes Care är det övergripande produktlöfte som håller ihop KLMs hållbarhetsarbete. Det är en av anledningarna att företaget, tillsammans med Air France, länge legat i topp i Dow Jones hållbarhetsindex i sin sektor.

Upcycling – senaste modet
Återvinning och återanvändning har länge varit hörnstenar i KLM:s hållbarhetspolicy. Det borde inte komma som någon större överraskning att de nu även engagerar sig i upcycling – återanvändning av material som skapar en produkt med högre värde eller kvalitet än originalet. Ett aktuellt exempel är samarbetena med välkände designern Omar Munie och MOAM som pågått sedan 2015. I deras händer har bland annat gamla flyguniformer fått nytt liv som moderna handväskor, och uttjänta gummidäck blivit nya kläder.

– Vårt mål var att återanvända 90.000 kilo av våra uttjänta uniformer och kläder, säger Paul Terstegge som är General Manager North Europe Air France and KLM.

Läs mer på: klmtakescare.com/en

Tillverkningen av nya textilier skulle då ske till en besparing av minst 500 miljoner liter vatten och 4.600 ton CO2. Självklart återanvänder KLM även material vid byggandet av nya plan, vilket gör dem till det enda flygbolaget i branschen som bygger kabiner utefter cradle-to-cradle principen.

Flygplansmat som inte smakar flygplan
Historiskt har nog ganska få resenärer sett maten ombord som en större gastronomisk upplevelse. Tvärtom har det handlat om kompromisser både för tillverkningsprocess och smaklökar. Numera finns dock varken ursäkter eller anledningar att inte löpa linan ut när det gäller kvalitet. KLM går i bräschen för ett sortiment som är lika hållbart som det är aptitretande: bland annat genom att erbjuda ekologiska produkter (som ägg, bröd och fisk) samt organiskt odlade (vin, kaffe).

– Vi serverar ungefär 40 miljoner måltider per år på våra plan, säger Paul. Sammantaget innebär därför de här satsningarna mycket, både för våra passagerare och för planeten.

Flera flygbolag har försökt stärka sitt hållbarhetsarbete med en punktinsats vad gäller maten, men det här kan vara första gången som initiativet är en del av en övergripande satsning ur ett större perspektiv.

Full fart för biobränsle
Det enda sättet som flygtrafiken kan möta en stigande efterfrågan och samtidigt kunna nå de långsiktiga klimatmålen, är genom förnybart bränsle. Därför har KLM använt biobränsle sedan 2009. Men på grund av bristande produktionskapacitet, tillgången på förnybara råvaror och den obligatoriska leveransen till vägtransportsektorn, finns det idag ingen kontinuerlig produktion av biobränsle för luftfarten i Europa. Idag flyger de delvis på bio-fotogen, och har stora förhoppningar om att därigenom inom en snar framtid kunna minska CO2-utsläppen ännu mer.

– Vi använder biobränsle i så hög utsträckning vi kan. Det gör redan stor skillnad, och med initiativ som svenska statens kommande bistånd för utökad produktion ser framtiden ljus ut. När biobränslet väl blir tillgänglig i stor skala kan vi minska CO2-utsläppen med ytterligare 80%, avslutar Paul Terstegge.

Läs mer på: klmtakescare.com/en

 


Redaktionen