Så ska mediabolagen rekrytera sig in i framtiden

Sabine Andersdotter, vd och grundare av Talent &Partner. Foto: Viktor Andersson - www.grafikeriet.se

Om mediabolagen ska överleva den digitala transformationen måste de även transformera sin rekrytering. Sabine Andersdotter, grundare av rekryteringsbolaget Talent & Partner, berättar om hur hon använder artificiell intelligens, sociala medier och Spotify för att hitta helt nya typer av mediekompetens.

Att mediebranschen genomgår stora förändringar har knappast undgått någon. I mer än 20 år har vi nu pratat om den digitala transformationen som utmanat branschens affärsidéer och tvingat mediebolagen att bli mer lättrörliga och förändringsinriktade. Men inom ett område har mediebranschens förändringsförmåga ändå halkat efter: rekryteringen.

– Det har skett en jättestor transformation och omställningen i branschen har varit väldigt omfattande men omställningen inom rekryteringen har varit nästan obefintlig, säger Sabine Andersdotter, vd och grundare av rekryteringsbolaget Talent & Partner.

Sabine Andersdotter inledde sin egen resa i rekryteringsbranschen för drygt 10 år sedan, då hon skötte rekryteringen åt en serieentreprenör som drev en rad start-up-bolag inom mediabranschen. Efter fem år knoppade hon dock av den rekryteringsverksamheten och startade det egna bolaget Talent & Partner. En röd tråd genom denna resa har, enligt Sabine Andersdotter, varit att arbeta med begränsade resurser, vilken hon tror hjälpt henne att våga tänka nytt.

– Det som Talent & Partner blivit uppmärksammade för är att vi har valt ett annat sätt att använda digitala medier i vår rekryterings och marknadsföringsstrategi. Vi har använt sociala medier i väldigt stor utsträckning och köper nästan ingen annonsering. Vi har byggt ett eget kandidatnätverk via sociala medier, vi har en egen låt på Spotify, en egen jobb- och karriärpodd, en egen Youtube kanal och anordnar massa event. Det är kommunikation på flera plattformar snarare än vi bara jobbar med rekrytering och det tror jag är något som har urskiljt oss, berättar hon.

Läs mer om hur Talent & Partner kan lyfta din verksamhet.

Nyligen har Talent & Partner dessutom inlett ett spännande samarbete med IBM och deras unika plattform för artificiell intelligens, Watson. Målet med samarbetet är att utnyttja artificiell intelligens för att skapa en mer datadriven rekryteringsprocess, där Watson bistår i att analysera kompetensbehovet och identifiera rätt kandidater.

 

»Det handlar mer än någonsin om mjuka värden och lön har inte samma makt och inverkan att motivera dagens talangers att känna lojalitet och tillfredställelse utan  idag behöver man få känslomässigt engagerad personal«

 

Branschens träffsäkraste resultat. Läs mer om hur Talent & Partner kan hjälpa er.

En anledning till att Talent & Partner satsar så hårt på dessa alternativa kanaler är att dagens mediebolag behöver helt nya kompetenser. I en allt mer datadriven och föränderlig värld behövs exempelvis mer kreativa mediasäljare som kan analysera stora mängder data. För att hitta dessa kompetenser måste företagen därför synas i fler kanaler och nå en bredare målgrupp. Snarare än att bara publicera en annons måste de alltså bygga ett intresse kring tjänsten och sälja in den till tänkbara kandidater.

Ytterligare en aspekt som mediabolagen behöver ta hänsyn till är att dagens kandidater har andra förväntningar på potentiella arbetsplatser. Idag är det nämligen inte bara lönekuvertet och karriärmöjligheterna som lockar – minst lika viktigt är det sociala aspekterna och företagets kultur.

– Det handlar mer än någonsin om mjuka värden och lön har inte samma makt och inverkan att motivera dagens talangers att känna lojalitet och tillfredställelse utan  idag behöver man få känslomässigt engagerad personal.

Även här menar Sabine Andersdotter att sociala medier, tillsammans med fysiska event, spelar en avgörande roll för att bli en attraktiv arbetsgivare.

– Där tror jag många rekryteringsbolag kan lära sig, det är en bransch som är väldigt traditionell och har stått väldigt stilla. Även rekryterande chefer och företag kan ta efter och använda sina sociala medier för att synas, höras och injicera en känsla av kultur och atmosfär, för det är det som appellerar kandidater.

Presenteras av

Vi är speciellt omtalade för vårt nätverk av branschens bästa kandidater & för att rekrytera den hetaste digitala kompetensen till Stockholms främsta mediebolag. Det vill säga alla typer av nyckelroller inom medielandskapet.

Läs mer på talentpartner.se


Tre tips: Så bygger du ditt arbetsgivarvarumärke

Var personlig:

Min personliga filosofi är att man inte behöver vara formell för att vara professionell. Jag tror på att försöka tilltala människors ”mänskliga” drivkrafter och försöka göra saker annorlunda. Man behöver bli berörd känslomässigt, så försöka skräddarsy kampanjer så att de blir riktade och personliga.

Kombinera analogt och digitalt:

Vi gjorde en ”analog” sommar-giveaway i form av ett gigantiskt stort badlakan som hade vår logotyp och texten ”här ligger en av Stockholms hetaste mediasäljare och steker”. Det badlakanet blev så populär att det taggades på Ibiza, i Cannes, Marbella och i Visby av några av de bästa i branschen. Det var en otroligt viral spridning av vårt varumärke så det analoga går att göra digitalt på ett sätt som få utnyttjar.

Annonser räcker inte

Det traditionella sättet att söka jobb börjar mer och mer suddas ut. Man orkar inte sitta och titta på oändliga annonser, som inte säger så mycket. Arbetsgivaren måste själv ”headhunta” för ett uppdrag och sälja in det så att man väcker ett intresse som kanske inte finns och kan matcha kandidat och profil.



Tobias Berg

Redaktör