Privat hörselvård ger många fördelar

De senaste åren har tekniken i hörapparater utvecklats enormt. Rätt inställd ökar en modern hörapparat användarens livskvalitet radikalt, berättar Audikas VD Eva Halén. Hon ser också många fördelar med privata alternativ inom hörselvården.

Överlägsen teknik
På senare år har den tekniska utvecklingen av hörapparater accelererat. Den moderna, digitala hörapparaten kan jämföras med en mycket avancerad dator som blixtsnabbt tolkar, filtrerar och urskiljer vilka ljud som behöver förstärkas.

– Det är en extremt stor skillnad jämfört med äldre teknik, förklarar Eva. Det är som att jämföra en modern telefon med en modell från 1995. De nya hörapparaterna anpassas och programmeras för varje användare. De nyaste hörapparaterna kan kopplas upp trådlöst till mobiltelefoner och till och med kommunicera med varandra då man oftast har två hörapparater. De tar hänsyn till hjärnans roll i hörselsituationen och att ljud via hörapparaten ska upplevas så naturliga som möjligt.

– Det är fantastiskt roligt att få jobba med någonting som gör så stor skillnad i människors liv. En väl fungerande hörsel är så otroligt viktigt för en människas livskvalitet.

Det kan vara svårt att välja
Det har skrivits en del nyligen om ett par fall där Audikas patienter inte upplevt att de blivit tillräckligt informerade för att fatta bra beslut om vilka hjälpmedel som är bäst lämpade för just deras hörselnedsättning.

– Det är naturligtvis alltid tråkigt när en patient är missnöjd med val av hörapparat, säger Eva Hálen som är VD på Audika. Våra audionomer ingår i en legitimerad yrkeskår vars uppgift är att utgå från varje individs behov och föreslå det bästa för varje patient. Efter kritiken har vi utfört en grundlig genomgång av våra rutiner. Resultatet visar att vi är väldigt noggranna och utförliga när vi informerar patienterna om deras möjligheter och alternativ. Majoriteten av våra kunder är mycket nöjda med sina val. I de mycket få fall där något har fallerat har vi tagit på oss ansvaret och löst situationen med kunden.

Så mycket bättre
Eva ser enbart fördelar med att hörselvården numera har utrymme för privata aktörer i flera län, och inte längre är låst enbart i landstingens regi.

– I Skåne och Stockholm har antalet kliniker minst tredubblats bara de senaste åren, påpekar Eva. Det kanske fortfarande finns lite väntetider här och var, men inga köer som går att jämföra med hur det såg ut när landstingen hade hela ansvaret. Och den stora fördelen med privata aktörer inom vårdval och fritt val är att det är kunden som har hela makten. Med valfrihet kommer saker som val av klinik och legitimerad audionom, öppet köp, produktgarantier och andra erbjudanden som gör att har alla möjlighet att få välja precis rätt lösning för sitt behov, avslutar Eva Halén.

FAKTA
Audika är en kedja med 32 hörselkliniker och över 100 legitimerade audionomer. Hos oss kan du göra hörselkontroll, hörapparatutprovningar och få hjälp med arbetsplatsanpassningar. Vi erbjuder olika typer av moderna hörapparater med tillbehör, Hörselhjälpmedel och hörselskydd. Vi hittar den lösning som passar ditt behov, din livsstil och din hörselnedsättning bäst.

Läs mer på: www.audika.se

Hitta rätt i Almedalen
med vår nya app!
Almedalen.se

Ladda ned den officiella eventlistan

All information på ett ställe

Skapa ett eget schema

Hitta alla event på kartan

Prova webbversion Created with Sketch.