Dags att krossa myten om det svenska innovationsundret?

Innovativ föregångare eller digital medelmåtta? Sverige beskrivs ofta som en stormakt när det kommer till innovation men sanningen är att vi på många områden börjat halka efter – i en allt tuffare internationell konkurrens. Nu höjs därför röster om att Sverige måste återta initiativet kring digitalisering.

Kullager, skiftnycklar och pacemakers. Sverige har en lång och stolt tradition när det kommer till innovationer och brukar rankas högt i internationella jämförelser av innovationskraft. Samtidigt finns det dock statistik som utmanar bilden av Sverige som en världsledare inom innovation och digitalisering.

En oroväckande utveckling är att svenska företag halkar efter när det gäller investeringar i forskning och utveckling (FoU). Enligt siffror från Vinnova ökade exempelvis näringslivets inve­steringar i FoU endast med 0,8 procent per år mellan 1999–2013, vilket är betydligt ­lägre än i stort sett alla andra OECD-länder. Detta är extra problematiskt då hela 50 procent av näringslivets investeringar i FoU kommer från de 20 största multinationella koncernerna, som även står för 35 procent av landets varuexport. Både svensk export och innovationskraft är därmed extremt beroende av att ett fåtal stora aktörer väljer att satsa sina resurser inom landet.

Ett annat orosmoln handlar om hur svenska företag investerar i FoU. Enligt Mårten Gustafsson, säljansvarig för Dassault Systèmes i Norra Europa, sitter många svenska företag nämligen fast i gamla teknologistöd och ineffektiva processer. För att svenska företag ska kunna konkurrera – och få utväxling på sina investeringar – tror han därför att innovationsarbetet måste bli både snabbare och mer träffsäkert. En viktig del i detta blir därför investeringar i modernare teknologistöd och effektivare innovationsprocesser.

– Sverige har en tradition av stora industriföretag som jobbat mycket med inkrementella innovationer och vidareutvecklingar av sina produkter. Idag förvandlas dock näringslivet i snabbare takt på grund av små digitala bolag som arbetar med radikala innovationer och utmanar etablerade affärsmodeller. Sverige måste satsa mer på den typen av innovation för att hänga med, säger Mårten Gustafsson.

»Det är inte längre här som de mest nytänkande digitala transformationerna sker utan våra företag har blivit mer reaktiva«

Sverige har visserligen också fått fram en rad omtalade digitala ”utmanare” under det senaste decenniet. Namn som Skype, Klarna, Mojang och Spotify används därför ofta för att befästa bilden av Sverige som en digital föregångare och en innovativ stormakt. Men undantaget dessa succéhistorier ser bilden tyvärr dystrare ut.

I en rapport från 2015 slog exempelvis Vinnova fast att ”Sverige har haft påtagligt svårt att odla fram nya teknikbaserade företag till någon betydande storlek i Sverige”. Bilden av att Sverige har svårt att odla nya tillväxtbolag stöds också av statistik från SCB som visar att andelen snabbväxande bolag och så kallade ”gaseller” sjunker i Sverige. Dessutom är nyföretagandet i Sverige lågt i en internationell jämförelse.

Även på regeringshåll har den här problematiken uppmärksammats. Näringsministern Mikael Damberg förklarade exempelvis förra året att Sverige, trots våra höga ranking på innovationslistorna, är medelmåttiga när det gäller att få fram nya innovationer, produkter, tjänster, och växande bolag.

– Ett stort problem tror jag är att vi i Sverige inte längre är en ledare när det gäller digitalisering. Det är inte längre här som de mest nytänkande digitala transformationerna sker utan våra företag har blivit mer reaktiva, säger Mårten Gustafsson.

»För att vända på den här trenden behöver Sverige släppa sina gamla meriter och återta en ledarroll inom digitalisering«

Ett bevis på hur Sverige halkat efter inom digitaliseringen finns i Boston Consulting Groups e-intensitets-index. Indexet mäter bland annat i vilken utsträckning konsumenter, företag och myndigheter anammar internet och Sverige har dalat från en tredjeplats 2011 till en niondeplats förra året. Fortsätter trenden så förutspås Sverige sjunka till en 22:a plats år 2025, långt efter länder som Kina, Sydkorea, Storbritannien, Singapore, USA och Finland.

Det svenska innovationsundret verkar därmed inte vara fullt så imponerande som det ofta framställs. När det gäller de omstörtande digital transformationerna, som skapar framtidens tillväxtbolag, riskerar Sverige att bli omsprungna av andra länder.

– För att vända på den här trenden behöver Sverige släppa sina gamla meriter och återta en ledarroll inom digitalisering.

Följ debatten: Missa inte Dassault Systèmes Almedalsseminarium, onsdag 5/7, 15:15.

Presenteras av


Seminarium:

Är svenska företag ledare eller följare inom innovation och digitalisering?

Arrangör: Dassault Systèmes
Dag: Onsdag, 5/7
Tid: 15:15 – 15:55
Plats: Strandvägen 4, Dagens Nyheters tält
Medverkande:

  • Niklas Ekdal, Moderator
  • Mårten Gustafsson, Head of Enterprise Sales New Industries Northern Europe, Dassault Systèmes
  • Björn Ekelund, Research, Technology and Business Executive, Ericsson
  • Sara Öhrwall, Digital strateg
  • Sigbritt Karlsson, Rektor, KTH

Läs mer om seminariet här. 


Mårten Gustafsson, säljansvarig för Dassault Systèmes i Norra Europa.

Hitta rätt i Almedalen
med vår nya app!
Almedalen.se

Ladda ned den officiella eventlistan

All information på ett ställe

Skapa ett eget schema

Hitta alla event på kartan

Prova webbversion Created with Sketch.