Över hela landet jobbar skolor med att digitalisera undervisningen. För Alströmergymnasiet i Alingsås började digitaliseringsresan redan för flera år sedan. Men det finns hela tiden behov av att fortsätta utveckla den för att ta med de fördelar som digitala verktyg erbjuder in i undervisningen. Och förena dem med de analoga och praktiska moment som också är delar av skolan.
– För oss handlar det om att plocka in det digitala som verktyg. Jag menar, i min roll som musiklärare handlar det ju om att använda digitala verktyg för att öka kunskapen och göra eleven bättre på till exempel ett analogt instrument, konstaterar Markus Karlsson. Musiklärare och IKT-förstelärare.
Som ett exempel tar han upp hur elever jobbat med komposition, skapande och inspelning till podcasts. Eller när de fick göra undervisningsmaterial kring olika instrument åt varandra via nätbaserade Google sites.
– På så vis för man också in ett moment där de som i detta exempel får lära sig att bygga en enkel hemsida. Den typen av ämnesövergripande lärande är väldigt intressant att bejaka och ger något som inte gick att göra förr. Då pratar vi riktig digitalisering, säger han.
Andra konkreta exempel är hur eleverna hjälps åt att filma varandra för att sedan kunna se på sig själva för att utvärdera, eller för att se hur andra gör för att lära sig mer. Därför uppmanas eleverna att ta med sig mobiler och andra digitala enheter till skolan och använda dem i sitt lärande.
– Det underlättar att det går att göra så, och det är ju så vi lär oss utanför skolan också. Kanske genom att kolla på ett Youtubeklipp och inspireras, berättar esteteleverna Ebba Boem och John Hägglund som också är med i det digitaliseringsråd som finns på skolan.
Tanken är att gymnasiets elever där ska kunna ge värdefull input till hur arbetet med skolans digitalisering ska fortgå.
– Sen årsskiftet är vi fyra förstelärare med IKT-inriktning här. Men vi vet att vi har en hel skola full med digitala experter. Rådet har bland annat gett eleverna möjlighet att delta i utvärderingen av digitala verktyg och i designen av elevenkäter om hur vi kan göra Alströmer digitalt på bästa sätt. Det är viktigt att skolan möter eleverna där de är.
Copyright © Almedalen.se 2015 - 2023