The Gothenburg Gateway är resultatet av ett gediget analysarbete, som finns tillgängligt i form av en längre rapport, som presenterades i Göteborg den 9:e april.
Målsättningen är att presentera den överlägset bästa lösningen för företag inom svensk industri och handel. Den viktigaste insikten är att Sveriges utmaning inom exportlogistik faktiskt inte är själva transporten ut i världen. Det är de långa inrikestransporterna som ställer till det. För när containern väl är framme i Göteborgs Hamn, en isfri djuphamn med internationell kapacitet och inseglingssträcka på bara 90 minuter, är transporten till Asien eller Amerika fullt kon-kurrenskraftig med de stora hamnarna på kontinenten. Redan idag går 50 % av Sveriges import och export via oss. Totalt går 90 % via Sveriges hamnar.
The Gothenburg Gateway gör hela Sverige starkare.
The Gothenburg Gateway börjar inte med ett oceangående fartyg i Göteborg. Den börjar hos dig. Eller, för att vara mer exakt, den närmaste platsen eller orten där du kan ställa en container på ett tåg. Konceptet stärker alltså hela Sveriges konkurrenskraft. För det visar sig nämligen att järnväg direkt till oceangående fartyg är överlägsen feederfartyg (mindre omlastningsfartyg). Att frakta exempelvis via Rotterdam med omlastning kostar tid och belastar miljön i onödan. Till Kina handlar tidsbesparingen om cirka en vecka; 35 dagar istället för 42 i snitt. Samtidigt minskar risken för förseningar och skador på godset. Dessutom sänker du utsläppen av koldioxid för en transport till Shanghai med runt 20 %, trots att sträckan som feederfartyget färdas inte är särskilt lång.
Direkt till början av de stora handelskorridorerna. Väl framme i Göteborg anländer godståget till Nordens största och en av Europas modernaste hamnar som ligger precis i början av de stora handelskorridorerna till exempelvis Asien.
Vi har redan gjort stora effektiviseringar när det gäller logistik- lösningar i och runt själva containerhamnen. Bland annat en digital infrastruktur som skapar tillgänglighet och fördelar för alla operatörer i logistikkedjan. När det gäller lastbilstransporter har vi det senaste året sänkt hanteringstiden med hela 40 % till en snittid under 30 minuter. Totalt har vi investerat över en miljard i digitalisering, utbildning och nya kranar. Konkret innebär det att vi idag hanterar 600 000 containers och 7 000 godspendlar om året.
För att räknas som en verklig internationell containerhamn, brukar man säga att den ska klara 4 000 containers på ett fartygsanlöp. Jag är stolt över att berätta att mina medarbetare i januari i år satte rekord med 4 350 containerlyft på ett anlöp. Vi klarar alltså konkurrensen med de stora hamnarna.
Detta börjar nu märkas bland de stora containerrederierna. Vi ser ett ökat antal fartygsanlöp, vilket gör förutsättningarna för The Gothenburg Gateway ännu bättre. Sedan finns det saker som behöver förbättras, till exempel att fördjupa farleden in till Göteborg och att skapa en komplett stambana längs västkusten som förbinder Köpenhamn, Malmö, Göteborg och Oslo. Men utveckling behövs hela tiden.
Det är just kontinuerlig utveckling som gjort att Göteborgs Hamn har varit en knutpunkt sedan 1700-talet. Och att Sverige lika länge varit riktigt bra på logistik. Men en fortsatt stark position kräver stark utveckling. Det går inte att stå stilla. Därför tar vi nu nästa steg med The Gothenburg Gateway.
Vill du veta mer finns hela rapporten om konceptet på www.apmterminals.com/TheGothenburgGateway
Välkommen ut i världen! Henrik Kristensen,
Vd APM Terminals Gothenburg
Copyright © Almedalen.se 2015 - 2023