GARO fixar säker laddning med nya generationens laddstolpe

Inom några år kommer elbilen på allvar att börja konkurrera ut bensinbilen. Över hela landet är bygget av laddstationer igång och en stor del av dessa laddstolpar är tillverkade i Gnosjö, hos GARO.

Inom några år kommer elbilen på allvar att börja konkurrera ut bensinbilen. Över hela landet är bygget av laddstationer igång och en stor del av dessa laddstolpar är tillverkade i Gnosjö, hos GARO. 

GARO startades 1939 med affärsidén att tillhandahålla elmaterial till elinstallatörer i Sverige. De senaste tjugo åren har företaget även varit marknadsledande tillverkare av uttagsstolpar till motorvärmare. På den nordiska marknaden har man sålt ett stort antal sådana stolpar.

 

– Det har lärt oss väldigt mycket om vad som krävs för att elektrisk utrustning ska fungera utomhus, berättar Daniel Emilsson, teknisk chef på GARO. Den kunskapen tog vi med oss när vi började tillverka laddstationer för elbilar.

På GARO har man aldrig tvivlat på att elbilen är framtiden. Alltsedan de gav sig in på marknaden för laddningsstolpar 2008 har de satsat stort på att utveckla och förbättra produkten.

Tre produktsegment

Det finns tre typer av laddningsanordningar för elbilar. Till att börja med har vi snabbladdare som laddar upp en elbil på en kvart.

Den andra typen av laddare är de publika AC-laddarna. Här måste bilen stanna någon timme för att bli fulladdad. De som installerar den här typen av laddare är ofta företag, bostadsrättsföreningar och parkeringsbolag. Många elleverantörer bygger laddstationer med AC-laddare vid köpcentra och på parkeringsplatser.

Både snabbladdarna och de publika AC-laddarna är oftast uppkopplade via 3G eller fast internet och övervakas noggrant av laddoperatörerna.

 

Den tredje typen av laddare är de så kallade hemmaladdarna – en laddbox som du placerar på huset.

GARO tillverkar produkter inom alla dessa tre segment men storsäljaren är laddstolpen LS3 som numera finns på stort antal platser i landet. I dagarna lanseras LS4, en helt ny stolpe som ersät- ter LS3.

– Vi har inte kompromissat, vare sig med kvaliteten eller med säkerheten, säger Daniel Emilsson. Vi är marknadsledande och har ett nära samarbete med servicepartners och laddoperatörer så att vi hela tiden får feedback på vårt arbete. Det har gjort LS3 till en väldigt populär stolpe på marknaden. LS4 har utvecklats med 8 års erfarenhet av elbilsladdning och genom att införa massor med små förbättringar hoppas vi befästa vår position som marknadsledande i Norden.

Allt längre räckvidd

 

Idag har de flesta nya elbilar en räckvidd på lite drygt 15 mil, men flera stora tillverkare har aviserat att de hela tiden kommer att släppa nya och bättre modeller med en betydligt längre räckvidd.

– Det blir antagligen det riktigt stora genombrottet, säger Daniel Emilsson. Då kommer elbilen utan problem att kunna ersätta bensinbilen.

Dessutom krävs det förstås att infrastrukturen är på plats och att det går att ta sig vart som helst i landet med elbil utan att riskera att bli strömtorsk. Daniel tror inte att det kommer att vara ett problem. Sedan tre år tillbaka är uttagen standardiserade och de stora laddoperatörerna satsar stenhårt, både på snabbladdare utefter motorvägarna och publika AC-laddare.

Presenteras av

images

 

Gakta GARO:

280 anställda och verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Polen och Irland. Företaget har tillverkning i Sverige och Polen.

Läs mer på:

www.garo.se

Fakta LS4:

En laddstolpe i olika utföranden: från 1 fas med 16 ampere till 3 fas med
32 ampere. Stolpen ger flera möjliga tillval, exempelvis åskskydd och olika montagesätt. LS4 kan ersätta en stolpe med motorvärmare utan att det krävs nya grävarbeten.

Daniel-Emilsson Daniel Emilsson, teknisk chef på GARO

 

Hitta rätt i Almedalen
med vår nya app!
Almedalen.se

Ladda ned den officiella eventlistan

All information på ett ställe

Skapa ett eget schema

Hitta alla event på kartan

Prova webbversion Created with Sketch.