HejDigitalt! satsar på innovation under årets Almedalsvecka

För tredje året i rad ska forumet Hej Digitalt! stöta och blöta digitaliseringens möjligheter under Almedalsveckan. I år samlar man 63 experter fördelade på 12 programpunkter där huvudtemat är innovation.
Micke Ahlström, digital expert, Hyper Island och Beata Wickbom i Almedalen 2015. Foto: Lin Kleiven.

För tredje året i rad ska forumet Hej Digitalt! stöta och blöta digitaliseringens möjligheter under Almedalsveckan. I år samlar man 63 experter fördelade på 12 programpunkter där huvudtemat är innovation.

Idén till HejDigitalt! fick initiativtagaren Beata Wickbom, till vardags ”Digital Innovation Guru” på företaget Itch, när hon besökte Almedalen för fyra år sedan. Under besöket var hon förvånad över hur lite digitalisering som fanns på agendan för veckans seminarier och debatter.

Tillsammans med kompisen Emma Egnell beslutade hon sig därför för att starta forumet HejDigitalt! som en samlingspunkt för alla som vill diskutera digitaliseringen i Almedalen,

 – Vår målsättning är att täcka in digitaliseringen på alla nivåer i samhället, säger Beata Wickbom. Det är en oerhört viktig fråga, både för Sverige som land, för enskilda företag, för ledare, medarbetare och för konsumenter.

Redan första året var succén också ett faktum och HejDigitalt! har mycket riktigt blivit den naturliga samlingspunkten för alla som vill prata om digitaliseringen och dess effekter.

I år är det övergipande temat för HejDigitalt! digital innovation. En viktig poäng som Beata Wickbom vill lyfta kring digital innovation är att det inte handlar så mycket om tekniska uppfinningar, utan mer om hur företag kan hitta digitala lösningar i den egna verksamheten. Verksamhetens utmaningar bör helt enkelt driva digitaliseringen och utvecklingen av tekniska lösningar, snarare än tvärtom.

För att diskutera dessa frågor har man totalt bjudit in 63 stycken kunniga personer för att delta, och över hälften kvinnor. Dessutom har man för året tagit in ett par sponsorer i PTS och Acando. Tillskottet av sponsorer är enligt Beata en del av visionen att HejDigitalt! ska kunna fortsätta växa med nya aktiviteter.

– Vi är en liten organisation och kan inte finansiera kunskapsutveckling för alla andra, säger Beata. Vi behöver sponsorer som bidrar med både finansiella medel och kunskap så att diskussionen kan fortsätta, även efter Almedalen.

Vill du veta mer om Beata Wickbom och årets HejDigitalt!?

Läs en längre artikel på www.digitaliseringen.se

Hitta rätt i Almedalen
med vår nya app!
Almedalen.se

Ladda ned den officiella eventlistan

All information på ett ställe

Skapa ett eget schema

Hitta alla event på kartan

Prova webbversion Created with Sketch.