Matsmart räddar maten – omsätter 400 miljoner

Matbutiksägaren Erik Södergren blev allt mer frustrerad över att tvingas slänga helt perfekt mat i sin butik. Men det väckte en idé. 2014 startade han, tillsammans med Karl Andersson och Ulf Skagerström, Matsmart. 
I år skrivs den rullande omsättning till 400 miljoner kronor – och sedan starten har 6 000 ton mat räddats.  

Orsakerna till att maten finns på Matsmart.se varierar, men ofta beror det på överproduktion, förpackningsbyten, säsongsvaror samt kort- eller passerat bäst före-datum. 

Erik Södergrens matbutik brottades, precis som alla andra matbutiker, med problematiken kring matsvinn. Stod det ”sommarens pastasås” efterfrågades den inte längre när det blivit höst, när bäst före-datumet passerade var burken med krossade tomater tvungen att slängas. Detta trots att Erik visste att varor som krossade tomater håller betydligt längre än vad bäst före-datumet gör gällande.
– Bäst före-datumet är producentens garanti att varan håller samma kvalité som vid tillverkningstillfället. Faktum är att varan i princip alltid är helt perfekt i veckor, månader, ja till och med år efter att utgångsdatumet passerat, säger Erik Södergren. 

Om en enskild matbutik tvingas slänga helt perfekt mat, hur stort är då inte problemet högre upp i kedjan? Idén till Matsmart var född. 

Erik tog kontakt med Karl Andersson och Ulf Skagerström och upptäckte att producenterna hade svårt att hitta köpare till stora mängder mat som i många fall därför kastades. De förstod också att problemet med matsvinn varken är en lokal eller nationell utmaning, utan ett globalt problem i och med att cirka 33 procent av all mat som produceras i världen slängs. 

Matsvinnet var – och är – enormt. Parallellt var internethandeln med mat på stark frammarsch samtidigt som svenskarnas sug efter att göra fynd tycktes outtömligt. 

Idén var helt enkelt för bra för att inte testas – här fanns en chans att minska matsvinnet och göra gott för miljön.  

Matsmart.se startades 2014 och även om allt inte var perfekt från dag ett (källaren i Eriks matbutik fungerade som lager) så älskade kunderna konceptet. De förstod det helt orimliga i att perfekt mat slängs i onödan och fyndade varorna med 20–90 procents rabatt. 

Fem år senare är rabatten fortfarande densamma, men annars är det inte mycket som är sig likt. Eriks källare är utbytt till ett 7500 m2 stort lager som drivs i egen regi. Där arbetar 120 personer som ser till att 4 500 lådor med perfekt mat packas per dag. På huvudkontoret i Stockholm arbetar ytterligare ett 30-tal personer med ekonomi, IT, marknad, inköp och logistik. 2017 expanderade Matsmart också till Finland och fler länder står på tur. 

Matsmart har på kort tid visat att det går att göra skillnad för att minska matsvinnet och bidra till en mer hållbar värld. Tillsammans med Matsmarts miljöhjältar till kunder samt ansvarsfulla producenter som exempelvis Lantmännen, Midsona och Unilever, har totalt 6 000 ton mat räddats sedan starten. 

Med en rullande omsättning på 400 miljoner kronor kommer än mer mat ha räddats när år 2019 summeras. 

Matsmart – så funkar det:

På Matsmart.se säljs mat – från välkända varumärken – med 20-90% rabatt. 

Orsakerna till att maten finns på Matsmart varierar, men ofta beror det på överproduktion, förpackningsbyten, säsongsvaror samt kort- eller passerat bäst före-datum. 

Matsmart har ett eget lager i Katrineholm och levererar över hela Sverige och Finland – antingen hem till dörren eller till närmaste postombud. Leverans sker med Airmee, Best Transport, Budbee eller PostNord.  

Orsakerna till att maten finns på Matsmart varierar, men ofta beror det på överproduktion, förpackningsbyten, säsongsvaror samt kort- eller passerat bäst före-datum. 

Matsmart har ett eget lager i Katrineholm och levererar över hela Sverige och Finland – antingen hem till dörren eller till närmaste postombud. Leverans sker med Airmee, Best Transport, Budbee eller PostNord.  

Sedan 2014 har 6 000 ton mat räddats. 

2019 skrivs den rullande omsättningen till 400 miljoner kronor.

Läs mer på:
www.matsmart.se